Ciasto na pierogi

Witam Wszystkich Serdecznie w Nowym Roku !

Dziś pragnę wam zaproponować ciasto na pierogi. Od kiedy mój starszy syn polubił pierogi goszczą u Nas często. Naprawdę często :) Niestety na razie tylko z serem, ale mam nadzieję że kiedyś się to zmieni :)
Przepis jest uniwersalny i można go wykorzystać do pierogów z różnymi farszami. Ciasto jest bardzo plastyczne, ładnie się wałkuje i bez dodatku jajek.

Składniki na ciasto pierogowe :


  • 3 szklanki mąki pszennej (ja używam mąki tortowej, ale może być taka specjalna do pierogów);
  • 1 szklanka ciepłej wody (pamiętajmy żeby woda nie była gorąca abyśmy nie poparzyli rąk);
  • 0,25 kostki masła (masło dodaje elastyczności i smaku pierogom);
  • 1 łyżeczka soli;

  • mąka do podsypywania podczas rozwałkowywania ciasta.

Wykonanie:

Do dużej miski (lub bezpośrednio na stolnice)  wsypujemy mąkę, dodajemy sól i posiekane masło. Następnie dodajemy 3/4 wody i zaczynamy wyrabiać ciasto. Jeśli widzimy że ciasto nie chce się jeszcze lepić dodajemy pozostałą wodę ( ilość wody może się różnić  zależności jakiej mąki będziemy używać) . Możemy także masło rozpuścić w ciepłej wodzie i tak dodać do mąki z solą.
Zagniatamy ciasto.  Ciasto przekładamy na stolnicę delikatnie oprószoną mąką, i jeszcze przez chwilkę zagniatamy. Formujemy wałeczek i odcinamy kawałek ciasta, rozwałkujemy ( w razie potrzeby podsypujemy mąką stolnice i wałek aby ciasto się nie przyklejało), wycinamy koła, nakładamy farsz i sklejamy. 
Pozostałą część ciasta przykrywamy ściereczką, aby ciasto nie obsychało. 



A to moja ulubiona wersja pierogów ze serem:




2 komentarze:

  1. Nigdy nie spotkałam się z przepisem zawierającym masło. Moja mama dodaje jajko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś też dodawałam jajko, jednak te z masłem są o wiele delikatniejsze:) Polecam wypróbować :)

      Usuń

Dziękuję za komentarz :)